FrågaEKONOMIÖvrigt01/06/2020

Hur gör vi när vi betalt en faktura från fel företag?

Jag och en kollega äger ett AB och ett KB, där AB driver verksamhet och KB äger fastigheten där verksamheten bedrivs, vi har betalat en faktura för KB som var ställd på vårt AB som rörde kostnader för fastigheten . Kan man begära pengar åter till AB och be om ny faktura till "rätt bolag" ? Detta hände under 2019 .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

I mitt svar till dig kommer att fokuseras på den juridiska aspekten av ditt problem och vilken ev. lösning som finns. Det kan dock vara så att det rent ekonomiskt kan finnas andra lösningar, vilket jag tar upp i slutet av svaret. Som jag förstår det utifrån din fråga äger du och din kollega dels ett AB, dels ett KB. Kommanditbolaget äger fastigheten som aktiebolaget bedriver verksamhet i. Ni har betalat en faktura för kommanditbolaget som var ställd på aktiebolaget som rörde kostnader för fastigheten. Du undrar om man kan begära pengar åter till aktiebolaget och be om ny faktura till rätt bolag.

Jag förstår inte helt utifrån hur frågan är skriven om fakturan varit ställd till ert KB och att ni av misstag betalt den från ert AB. Om så är fallet kan man å ena sidan argumentera för att det rör sig av en misstagsbetalning, för vilket utgångspunkten är att mottagaren ska betala tillbaka det felaktigt mottagna. Å andra sidan skulle det resonemanget samtidigt innebära att kommanditbolaget faktiskt inte betalt fakturan och är kraftigt försenade med inbetalningen.

Om fakturan var ställd till aktiebolaget och aktiebolaget har betalt den finns det inte så mycket som kan krävas av den som ställde ut fakturan. Ni kan givetvis höra med företaget om det är möjligt att makulera fakturan, få återbetalt beloppet och en ny faktura utställd på ert andra företag. Någon skyldighet att gå med på det finns däremot inte.

Avslutningsvis kan jag rekommendera att ni även kontrollerar med er revisor, redovisningsbyrå eller liknande om ni kan sköta det internt. Eventuellt kan det vara möjligt att ert AB fakturerar ert KB för fakturan så torde utgifterna flyttas till rätt företag (genom att aktiebolaget får in den posten via fakturan kommanditbolaget betalar). Det är som sagt mer av en ekonomisk än juridisk fråga och min rekommendation är att du/ni kontaktar någon som kan det ekonomiska.

Om ni behöver vidare hjälp av en av våra jurister är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post för en offert och vidare kontakt. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare