Hur gör vi om vi vill att mina barn ska ärva min make?

Min make och jag är gifta. Jag har två särkullebarn.

Om jag avlider vill särkullebarnen att min make får sitta i orubbat bo.

Barnen har ju rätt till sin laglott, därför ställs frågan.

Dessutom vill min make att särkullebarnen skall ärva honom efter hans död.

Min make har inga barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv och testamente finns i ärvdabalken (ÄB). Utgångspunkten är att särkullbarn ärver direkt när deras förälder avlider och att de alltså inte måste vänta på att förälders make avlidit (3 kap. 1 § ÄB). Särkullbarn kan dock välja att avstå sitt arv efter sin förälder till förmån för den efterlevande maken vilket innebär att särkullbarnen istället ärver sin förälder när den efterlevande maken avlidit (3 kap. 9 § ÄB). Skulle du avlida först kan alltså dina barn avstå sitt arv till förmån för din make.

För att dina barn ska ärva din make efter hans död kan han upprätta ett testamente. I detta bör framgår att om din make dör först så ska du ärva honom med full äganderätt. Det innebär att hans släktingar inte har rätt till efterarv när du avlider utan att du ärver hela hans kvarlåtenskap och får göra vad du vill med denna. Dina barn kommer då att ärva hela din kvarlåtenskap utan att hans släktingar får del av något efterarv från honom. Vidare bör det framgå att om du avlider först så ska hans kvarlåtenskap, vid hans bortfall, tillfalla dina barn.

Om ni vill ha hjälp att upprätta ett juridiskt korrekt testamente kan ni kontakta oss här.

Hoppas det var svar på din fråga!

Hanna RappmannRådgivare