Hur hög hyra får uttas vid andrahandsuthyrning?

Hej!

Vi hyr en lägenhet i andra hand för 12000 kr i månadshyra men fick reda på att vår hyresvärd endast betalar 6972 kr då hyresavin råkade dimpa ner i brevinkastet. Vi undrar vad skälig hyra för oss vore? Lägenheten hyrs delvis möblerad, sovrummet var omöblerat så vi har exempelvis köpt egen säng.

Vi har sedan inflytt inte kunnat boka tvättid eftersom bokningscylindern är trasig vilket hyresvärden informerade oss om efter att kontraktet var påskrivet. Har vi rätt till hyresavdrag (även retroaktivt) för detta och isåfall hur mycket? Ska vi rikta eventuellt krav på hyresavdrag till förstahandshyresgästen eller fastighetsägaren?

Vi betalar el och bredband separat. Det är lite märkligt att vår elkostnad blir exakt samma varje månad då det skulle vara en rörlig kostnad. Har vi rätt att se fakturorna för dessa? Kan vi kräva återbetalning om vi har betalat för mycket?

Ifall vi har rätt till återbetalning för ovanstående, har vi då även rätt till ränta och isåfall hur mycket?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyresrätter finns i 12 kap. jordabalken (JB), den s.k. hyreslagen. I denna finns en regel som anger att hyresgäster som hyr ut sin lägenhet i andra hand inte får ta ut mer i hyra än vad de själva betalar. Det finns ett undantag om lägenheten är möblerad, isåfall får hyresgästen göra ett påslag med högst 15% (12 kap. 55 § 4 st. JB). Om hyresgästen tar ut en hyra som överstiger detta belopp, kan andrahandshyresgästen vända sig till hyresnämnden för att få hyran prövad. Hyresgästen kan då behöva återbetala överskottet med ränta (12 kap. 55 f § JB).

Lägenheten ska vara i brukbart skick (12 kap. 9 § JB). Det gäller inte bara själva lägenheten utan också biutrymmen, t.ex. tvättstuga. Ni skulle därför kunna begära nedsättning av hyran på grund av denna brist. Eftersom ni har ett hyresavtal med förstahandshyresgästen vänder ni er till honom/henne. Om ni har avtalat om en rörlig kostnad för el baserat på användning bör ni be förstahandshyresgästen om att få se fakturorna, så att ni inte betalar för mycket. Om ni har betalat mer än vad ni egentligen skulle göra, kan ni be om kompensation för detta av förstahandshyresgästen.

Ni kan börja med att vända er till er hyresvärd, dvs. förstahandshyresgästen, med era anspråk om återbetalning av för hög hyra och skälig nedsättning av hyran för brist i lägenheten. Om han/hon skulle motsätta sig er begäran kan ni vända er till hyresnämnden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare