FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/06/2021

Hur hög ska en gemensam häck vara?

Hej

Vi har en häck som avgränsar vår tomt mot grannens. Den går igenom båda tomterna där ena änden börjar på vår tomt och den andra slutar på grannens tomt.

Vi hade en diskussion om hur hög en häck får vara och grannen menade på att den inte får vara högre än 90cm. Jag hittar tyvärr ingen lag som styrker detta (förutom att hörntomt måste får max ha 80cm på vissa ställen). Finns det några regler om hur hög en häck får vara mellan grannar?

Tack på förhand!

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förhållanden mellan grannar regleras i tredje kapitlet jordabalken (JB). Huvudregeln är att den som äger häcken bestämmer hur häcken ska skötas. Kort sagt bestämmer den som har häcken på sin sida fastighetsgränsen. Om en rot eller gren tränger in på en grannens tomt och skapar en olägenhet har grannen rätt att ta bort roten eller grenen (3 kap. 2 § JB).

Det är inte reglerat hur hög en häck får vara utöver vid vägkorsningar eller utfarter. Där är rekomentationen som du skriver 80 centimeter, vilket framgår av rekommendationer från SKL.

Om er häck inte gäller en korsning eller en gata handlar det alltså om att komma överens i första hand. Den som brukar en fastighet måste dock visa skälig hänsyn till omgivningen (3 kap. 1 § JB). Om ni vill gå vidare rättsligt med häckfrågan måste ni kunna visa att en viss höjd på häcken är till olägenhet för er, vilket kan vara svårt att bevisa.

Mitt tips är till er om ni inte kommer överens är därför att med hjälp av lantmäteriet eller detaljplaner från kommunen kontrollera var fastighetsgränserna går, häcken kanske är på er sida fastighetsgränsen.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,Daniel Högström

Daniel HögströmRådgivare