FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/06/2020

Hur kan en folkrättslig tvist lösas?

Hej! Jag har två frågor jag behöver hjälp med att lösa:

* Hur kan man lösa en folkrättslig tvist som inte regleras av några internationella överenskommelser?

* Ge ett eller flera exempel på problemställningar (frågor) som kan uppkomma inom folkrätten.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline,

Först och främst vill jag påpeka att Lawline inte besvarar några skolfrågor. I och med att ditt svar är utformat som en skolfråga, kommer jag att svara väldigt generellt ifall du inte inkommer med detaljer som visar på ett övrigt juridiskt intresse i frågan.

Folkrätten är till stor del uppbyggd av sedvanerätt, det vill säga tysta överenskommelser mellan stater till följd av hur länderna tidigare agerat gentemot varandra. Vidare är folkrätten influerad av politiken, vilket Innebär att politiska ställningstaganden kan behöva tas för att lösa en tvist mellan två stater.

En folkrättslig tvist kan uppstå vid erkännande av en stat eller vid en immunitetsfråga av en viss auktoritetsperson

Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare