Hur kan ett barn under 18 år få ett svensk medborgarskap?

Hej, ett barn under 18 år som har en pappa som har blivit svensk medborgare och som är inte vårdnadshavare för barnen.

Föräldrarna är från eu och inte gifta med varandra. Barnen är fött i Sverige. Hur kan barnen bli svenskmedborgare?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Om ni vill att barnet ska få ett svensk medborgarskap kommer vårdnadshavaren/arna behöva lämna in en anmälan om detta. Sedan krävs det att vissa krav är uppfyllda för att barnet kan förvärva ett svensk medborgarskap.

Lag om Svenskt Medborgarskap

I Sverige är huvudregeln att det krävs att någon av föräldrarna är svenska medborgaren när barnet föds för att barnet ska förvärva ett svensk medborgarskap, 2 § Lag om Svenskt Medborgarskap. För att ett barn, som inte förvärvat medborgarskap vid födseln, ska få ett svensk medborgarskap krävs att vårdnadshavaren/arna gör en anmälan, och anmälan ska göras innan barnet har fyllt arton år. Om barnet är över tolv år och har utländskt medborgarskap krävs även barnets samtyckte. Därutöver krävs det att barnet har permanent uppehållstillstånd i Sverige, och haft sin hemvist i landet sedan tre år, 7 § Lag om Svenskt Medborgarskap. Anmälan görs hos Migrationsverket.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare