Hur beräknas dröjsmålsräntan?

Hur beräknar jag räntan på skadestånd? På domen står det att jag ska få ett skadestånd på 5000 med ränta enligt räntelagen från den dagen då brottet begicks (alltså 12 april 2019) fram tills att den är betald. Men jag förstår inte hur jag ska räkna ut det med räntan och tiden som har gått ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det man får ha klart för sig när man beräknar dröjsmålsräntan är storleken på dröjsmålsräntan under hela den tid som har gått tills betalning sker. Storleken på räntan för ett år är den s.k. referensräntan ökat med 8 procentenheter (6 § räntelagen). Referensräntan kan ändras, varför man kan få räkna med olika räntesatser för olika perioder. Mellan den 1 juli 2016 och 30 juni 2019 var referensräntan – 0,5 %, vilket ger en dröjsmålsränta på 7,5 % för perioden 12 april 2019 – 30 juni 2019 (period 1). Referensräntan har sedan den 1 juli 2019 varit 0 %, vilket betyder att storleken på dröjsmålsräntan blir 8 % för perioden 1 juli 2019 – 15 juli 2020, dvs till dagens datum (period 2). Eftersom dröjsmålsräntesatserna är för hela året får man anpassa det till dagar (varför man dividerar med 365 i formeln). Själva beräkningsoperationen kan sammanfattas i denna lilla formel:

Storleken på dröjsmålsräntan x antal dagar som betalning inte gjorts x kapitalbeloppet (5 000 kr i ditt fall) / 365 = Dröjsmålsräntan.

Antalet dagar som betalning inte gjorts på är 80 dagar för period 1 (12 april 2019 - 30 juni 2019) och för period 2 är den 380 dagar (1 juli 2019 - 15 juli 2020).

Räntan för period 1 = 0,075 x 80 x 5 000 / 365 = 82,2

Räntan för period 2= 0,08 x 380 x 5 000 / 365 = 416, 4

Totalt blir räntan 498,6 kr

Med ett kapitalbelopp på 5 000 får man alltså ett räntebelopp på 498,6 kr under 12 april 2019 – 15 juli 2020. Totalt blir det alltså 5 498,6 kr. Vill du beräkna räntan för andra datum kan jag rekommendera skuldränteberäknaren på Kronofogdemyndighetens hemsida (se här).

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar
Dostan SulaimanRådgivare