FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/12/2020

Hur kan jag få äganderätten för en hund?

Hej! Har en vän som skaffat hund med en flickvän, inte en sambo. Hon står som ägare men hon är inte på köpekontraktet. Det va min vän som köpte hunden. Dom kom överens om att varannan vecka får han ha honom sen får hon honom i en vecka. Hon kan inte ta hand om hunden, men vägrar att lämna honom till min vän. Det är han som köper allt till hunden. Hon går inte ens ut med hunden när det är hon som har honom. Vet inte om hon matar honom ens. Kan min vän på något sätt få ta över rätten för honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur kan jag få äganderätt?

För att kunna få äganderätt över hunden, som enligt lagen är lös egendom, krävs att äganderätten övergår genom ett muntligt eller skriftligt avtal (köp eller gåva) från flickvännen till vännen.

Avgörande är vem som står som ägare på hunden, inte vem som faktiskt har betalat.

Det kan dock vara så att det föreligger samägande enligt samäganderättslagen. Om båda bidragit ekonomiskt till köpet och syftet var att hunden skulle ägas tillsammans, uppstår samäganderätt. Huvudregeln är dock ändå att den som står på kotnraktet är ägare om inte annat anges.

Sammanfattning

Det är svårt att få över äganderätten över en hund om det inte finns en överlåtelse av ägaren, i detta fall flickvännen.

Du bör dock undersöka om det föreligger samägande. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare