Hur kan jag kontakta häktad anhörig?

Vem kan jag konakta för att få kontakt med min son som har suttit häktad i 7månader .Mwh En ledsen mamma!

Lawline svarar

Hej,

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar djupt att du inte har kunnat kontakta din son. Det måste vara oerhört påfrestande som förälder. I mitt svar har jag utgått ifrån att din son inte är minderårig.

Att kontakta frihetsberövade

Anhöriga kan ibland hålla kontakten med en häktad närstående. Kontakt kan ske genom brev, telefonsamtal eller även besök. Däremot kan åklagare eller förundersökningsledare ta beslut om att en häktad person inte får ha kontakt med andra om det befaras att den misstänkte undanröjer bevis eller att det på annat sätt kan försvåra utredningen (24 kap. 5a § Rättegångsbalken). Att kontakt med omvärlden begränsas kallas för att den häktade är häktad med restriktioner.

Brev som skickas till häktet kan komma att granskas och telefonsamtal kan komma att avlyssnas. Du som anhörig kan inte ringa din son men din son kan ringa dig om han får tillstånd.

Sekretess kan ställa till det

Var en person sitter häktas omfattas i regel av sekretess (35 kap. 15 § Offentlighets- och sekretesslag). Det innebär att inte ens du som anhörig har rätt att få reda på var din son sitter häktad vilket kan försvåra kontakt. Däremot kan din son be sin försvarare att meddela dig var han sitter häktad.

Sammanfattning och råd

Vet du var din son sitter häktad kan du skicka ett brev till häktets adress märkt med din sons namn. Vet du däremot inte vart din son sitter häktad kan du skicka ett brev märkt med din sons namn och även hans personnummer. Brevet läggs i ytterligare ett kuvert som skickas till följande adress:

"Kriminalvården
Journalarkivet
601 80 Norrköping"

Om du vill kontakta din son via telefon bör du även skriva det i brevet eftersom det endast är den häktade som får ta kontakt via telefon, inte en anhörig.

Mer information om kontakt med häktade personer kan du hitta på kriminalvårdens hemsida.

Jag önskar dig all lycka till med att kontakta din son!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare