Hur kan jag reklamera en vara när företaget har gått i konkurs?

Hej jag hade beställt en produkt from teknikmagasinet och dom har nu försatt i konkurs och kan inte hantera följande, Återköp, Reklamationer, Utbyten, Försäljning och inlösen av presentkort & tillgodokvitton

Den produkten som jag beställde var en defekt och vill lämna tillbaka den och få mina pengar tillbaka vad ska jag göra för att få mina pengar tillbaka?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du som köpare har rätt att reklamera en vara som är defekt i upp till 3 år efter köpet. Du måste dock meddela säljaren inom skälig tid efter att felet har upptäckts. Skälig tid har ansetts vara ungefär 2 månader. Det vill säga att du ska få reklamera, men du måste meddela säljaren inom 2 månader efter du insåg att din produkt var defekt.

Svårigheten i ditt fall ligger i att säljaren har gått i konkurs. Precis som du skriver slutar rätten till återköp och reklamationer med mera i regel gälla då en butik inte längre är i drift, även om tiden för reklamationsrätt inte har gått ut än.

Vad du kan göra är att vända dig till varans tillverkare eller butikens leverantör och be dem ta emot varan. Reglerna kring detta finns i konsumentköplagen (KKöpL). Se 23 § och 46 § KKöpL.

Jag hoppas att det löser sig för dig!

Vänligen

Maya HempelRådgivare