FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/05/2019

Hur kan jag som storebror hjälpa min lillasyster om jag misstänker att hon far illa hemma?

Jag och 2 syskon till har en ännu mindre lilla syster som bor hos min mama , hon mpr psykiskt dåligt hos mama och hon vill börja rymma för och träffa oss. Mama annder sin makt och gör allt för att systern inte får höra av oss trots att vi gör allt för henne. Mama som äe vårdnadshavare har hon rätten att förbjuda och hjärntvätta lillsyrran att förbjuda alla medel att inte få tröffa eller höra av oss? Ska man tillkalla socialen eller vad glr jag som storebror för henne ni alla stora syskon har de bästa förutsättningarna för lilla syrran på 11 år. Min mor har träffat en man med hiv och det är illa där hemma och man är orolig att det ska gå väldigt dåligt till. Personen som mama ör tsm med är missbrukare och har stora problem med sina barn och drar med problem hem. Då min lilla syster är fläckfri liten tös aldrig några problem ringer och ber om att få komma därifrån så dör man inombords när man svarar att man ska hjälpa henne. Hur kan jag hjälpa henne, vi har kontaktat kurator på skola.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vad du som storebror kan göra om du misstanker att din lillasyster inte mår bra hemma hos er mamma.

Du bör överväga att kontakta socialtjänsten

Om man misstänker att ett barn far illa hemma bör man som vuxen agera genom att kontakta socialtjänsten. Alla barn har rätt att växa upp i en trygg miljö med någon som bryr sig om dem så att de kan utvecklas på bästa möjliga sätt. Du nämner i din fråga att din lillasyster vill komma bort därifrån och "rymma" vilket är en indikation på att hon inte mår bra i sin hemmamiljö. Om din mamma inte klarar av att ge din lillasyster den tryggheten hon behöver måste samhället ta det ansvaret och se till att hon mår bra. Det bästa du kan göra om du misstänker att din lillasyster far illa hemma är därför, vilket du också har nämnt, att kontakta socialtjänsten. På så sätt kan socialtjänsten få göra sin bedömning samt eventuella utredning och agera därefter.

Du kan göra en orosanmälan anonymt

Du kan du alltid göra en orosanmälan anonymt till socialtjänsten. Vill du vara anonym ska du inte presentera dig med ditt namn då du kontaktar socialtjänsten, utan säga redan från början att du vill vara anonym. På så sätt kan inte din mamma få reda på att det är du som gjort en orosanmälan (om du är orolig för det). Efter att socialtjänsten fått in en orosanmälan tar de kontakt med vårdnadshavarna och barnet och beslutar därefter om och hur de ska utreda barnets situation.

Tveka inte att kontakta oss vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare