FrågaEKONOMIÖvrigt30/04/2020

Hur kan jag ta mig ur ett lån om den andra låntagaren inte vill lösa lånet?

Hej

Min tjej kompis köpte en lägenhet men båda mitt namn och hennes namn står 50/50 på bolånet. Hur går det med bodelning? Jag betalar min del på banken varenda månad och renoveringen av lgh har vi också delat. Jag vill nu köpa egen lgn men min kompis vill inte ge mina pengar som jag har betalat på renoveringen och på banken. Frågan är, Hur kommer jag få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När två eller fler personer tar ett gemensamt lån hos en bank svarar de i huvudregel solidariskt för skulden (2 § 1 st skuldebrevslagen). Att låntagare svarar solidariskt för skulden innebär att banken kan kräva återbetalning av lånet av vilken låntagare de vill. Om den ena låntagaren betalar av hela lånet har denne regressrätt mot den andra låntagaren eller låntagarna (2 § 2 st skuldebrevslagen). Regressrätt innebär att den som betalat av lånet kan driva in skulden civilrättsligt av de övriga låntagarna. Detta genom att kräva låntagaren på skulden, ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden eller stämma personen i domstol. Detsamma gäller för renoveringskostnaderna.

Om bostaden behöver säljas för att lösa lånet kan du ansöka om tvångsförsäljning. Möjligheten att tvinga fram en försäljning av bostad, så kallad tvångsförsäljning, regleras i Samäganderättslagen. Du kan ansöka hos tingsrätten om tvångsförsäljning när den den andra personen motsätter sig en ordinär försäljning (6 § samäganderättslagen). Det är därmed tingsrätten som du ska vända dig till för att ansöka om tvångsförsäljning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare