Hur kan jag utforma ett testamente för att göra egendomen till mottagarens enskilda?

Jag har precis skrivit mitt testamente, och nu undrar jag om en sak jag skrev.

"Allt arv, samt avkastningen på det, skall vara arvtagarens enskilda egendom. Det som kan komma att träda i arvets samt avkastningens ställe skall likaså vara det. Den enskilda egendomen skall inte kunna omvandlas till giftorättsgods".

Kan jag verkligen göra så här, att bestämma att den enskilda egendomen ska förbli det, oavsett vad min bästa vän (och enda arvtagare) tycker? Hon ärver mina samtliga tillgångar, inklusive lösöre. Aktier, fonder, bostadsrätt, bil och lite annat. Det är viktigt att det inte blir fel.

Otroligt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du uttrycker en önskan om att säkerställa att det du testamenterar bort blir enskild egendom för mottagaren. Det är i huvudsak vid en bodelning som innebörden av enskild egendom blir av betydelse. Bodelningen kan vara både mellan sambos eller mellan makar. Reglerna för makar finner vi i Äktenskapsbalken (1987:230) och reglerna för sambos finner vi i sambolagen (2003:376). När egendom är personens enskilda så undantas denne en bodelning, vilket även gäller avkastning som kommer från den enskilda egendomen – om detta skrivits in i testamentet (4 § sambolagen och 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken).

Det är svårt att göra en riktig bedömning om din formulering är tillräcklig utan att se resterande del av testamentet. Av detta är mitt råd till dig att ta kontakt med en jurist för vidare hjälp med att utforma ett tydligt testamente som uppfyller ditt önskemål.

Du kan boka tid med oss på Lawline här för professionell rådgivning i ditt ärende.

Jag önskar dig lycka till i vidare ärende!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare