FrågaEKONOMIÖvrigt17/03/2019

Hur kan man dela upp betalningen av sina gemensamma kostnader på ett rättvist sätt?

Om man har 13500:- i fasta kostnader för bostadslån,hyra, el och försäkringar, hur delar man upp betalningen i % om en tjänar 37000:- i månaden och den andra 24000:-?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vet inte om jag helt har förstått din fråga – eftersom ni är helt fria att välja hur ni delar upp det så finns det inte bara ett rätt svar utan ni kan lösa det på det sättet som passar er bäst!

Jag har gjort ett förslag, om detta inte känns rätt eller jag har missuppfattat så är det bara att höra av sig igen!

Båda betalar samma procent som de bidrar med till den totala inkomsten:

Sammanlagt tjänar ni 61 000 kr – person A 37 000 kr och person B 24 000 kr.

Detta innebär att A bidrar med ungefär 60,7% av inkomsten på 61 000 kr.

B bidrar med ungefär 39,3%.

Det jag föreslår är att A betalar 60,7% av era fasta kostnader och B 39,3%.

Detta innebär att A ska betala 8 194,50 kr och B 5 305,50 kr.

Hoppas det var detta du var ute efter, om inte så är det som sagt bara att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare