Hur kan man driva in en privat skuld?

Hej har en son som lånat ut en stor summa pengar, till en annan ,de har skrivit kontrakt.

Han skulle betala 1 summa varje månad, men har nu inte gjort det på ett antal gånger. Skyller på det mesta varför det inte betalas tillbaka.

Hur går vi till väga, för att han ska få sina pengar?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Betalningsföreläggande hos kronofogden

Om din son har uttömt alla möjliga sätt att lösa betalningen av skulden privat, så kan din son vända sig till kronofogden för ett betalningsföreläggande. För att få ett betalningsföreläggande kan din son behöva bevisa att det faktiskt finns en skuld och att betalning av skulden har förfallit. I ert fall, då din son har ett kontrakt gällande skulden och du uppger att betalningarna har förfallit flera gånger, borde det inte vara några problem med att ansöka om ett betalningsföreläggande. Ni kan ansöka genom att fylla i en blankett om Ansökan om betalningsföreläggande eller ansöka om betalningsföreläggande på kronofogdens hemsida.

Efter en ansökan om betalningsföreläggande skickar kronofogden ett brev (ett föreläggande) till den din son vill få betalt av. I brevet finns ett delgivningskvitto som mottagaren ska skriva under och skicka tillbaka. Det fungerar som ett bevis på att brevet har kommit fram till den er son anser är skyldig honom pengar. Efter delgivningen av brevet kan flera saker hända beroende på hur personen som är skyldig din son pengar agerar:

Situation 1. Personen betalar till din son. Blir hela skulden betald bör du ta tillbaka din ansökan. Det gör man via mejl eller per brev samma dag som betalningen sker. Även om bara en del av skulden betalas bör din son meddela kronofogden om detta.

Situation 2. Personen invänder mot kravet från din son. Din son behöver då ta ställning till om att fortsätta driva ärendet vidare till domstol. Om svaret är nej, skriver kronofogden av ärendet. Om svaret är ja, tar domstolen över ärendet. Din son kan då behöva betalar en avgift till domstolen, 600 eller 2 500 kronor. Vilken avgift domstolen tar ut beror på hur stor skulden är och hur målet kommer att handläggas.

Situation 3. Personen säger inte att kravet är fel och betalar inte. Då fattar vi ett beslut: ett utslag som säger att personen ska betala vad du begärt. Följande alternativ kan därefter ske:

Personen som ska betala kan invända och begära återvinning. Det innebär att ärendet tas över av domstol och att din son kan behöva betala en avgift. Om din son inte betalar avgiften kommer domstolen att besluta att utslaget inte längre gäller.Din son kan begära att utslaget ska verkställas. Det innebär att kronofogden först gör en utredning för att se om den som ska betala har tillgångar. Om personen saknar tillgångar riskerar din son att inte få betalt. Huvudregeln är dock att utslaget går vidare till utmätning och att din son därefter får betalt.

Potentiella kostnader för betalningsföreläggande

Kostnaden för att ansöka om ett betalningsföreläggande är 300 kr. Men den kostnaden kan ni begära ersättning för i ansökan. Om ni får ett beslut om betalningsföreläggande kan det även tillkomma kostnad på 600 kr från kronofogden gällande indrivning av skulden. I första hand kommer dock kronofogden försöka att ta ut avgiften på 600 kr från personen som har skulden.

Preskriptionstid för privata skulder

Ett potentiellt preskription av skulden är något som ni bör undvika. En privat skuld preskriberas som huvudregel efter tio år, 2 § Preskriptionslagen. En skuld kan preskriberas efter en viss tid om personen din son lånat ut pengar till inte har erkänt skulden eller, din son ska inte har avbrutit preskriptionstiden.

För vidare läsning om preskription rekommenderar jag er att besöka kronofogdens hemsida.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare