Hur kan man få tillbaka utlånade pengar om personen inte vill betala?

Hej! Jag har lånat ut pengar till en person . Där vi skrev kontrakt på det hela . Nu vägrar han att svara och inte vill betala tillbaka pengarna, hur gör jag ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I omständigheterna i din fråga så framgår det inte om du har lånat ut pengarna till en privatperson eller inte, jag kommer dock i mitt svar utgå ifrån att det är en privatperson.

Det första du bör göra är att vända dig till personen och tydliggöra att du tänker vidta rättsliga åtgärder om lånet inte betalas tillbaka. Det rekommenderas att göra det i skrift så att du senare har bevis på att du har påmint personen. Om det inte hjälper så kan du välja mellan att gå till Kronofogden (ansöka om betalningsföreläggande) eller tingsrätten (med en stämningsansökan).

Om du väljer att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten så måste du bevisa att lånet existerar och inte har betalats tillbaka på det vis som avtalats. Bevisning i sådana fall kan vara bland annat avtalet, konversationer mellan dig och personen samt kontoutdrag.

Ett alternativ för att få tillbaka pengar som man har lånat ut till en privatperson är som sagt att ansöka om betalningsföreläggande och få hjälp från Kronofogden med att driva in skulden. För att få hjälp av Kronofogden krävs dock att två förutsättningar är uppfyllda:

1. Att skulden avser pengar

2. Att sista datum för betalning har passerat (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning)

För att ansöka om betalningsföreläggande och få hjälp av Kronofogden så måste ni därmed i avtalet ha beslutat om ett sista datum för betalning. Efter att man skickat en ansökan om betalningsföreläggande skickar Kronofogden ut ett brev till personen. Om personen då inte betalar kan man välja att gå till domstol eller begära något som kallas för verkställighet vilket går ut på att Kronofogden driver in skulden från personen. Vill du läsa mer om betalningsföreläggande och hur den processen går till så kan du göra det här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Amanda SivanderRådgivare