Hur kan man gå tillväga för att driva in en skuld som någon vägrar betala?

Jag har tagit något på delbetalning (på mitt namn) åt en vän men hen vägrar betala. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga att ni upprättat ett skuldebrev. Jag kommer därför att utgå från att ert avtal skett muntligen.

Allmänt

Du behöver inte ett skuldebrev för att kunna kräva tillbaka pengarna från din vän. Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt. Det framgår inte av din fråga att ni kommit överens om en förfallodag. Det innebär att du kan kräva in pengarna när som helst (5 § skuldebrevslagen).

Vad kan du göra?

Du kan göra en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden (2 § första stycket lagen om betalningsföreläggande och handräckning),hädanefter BfL. Ett betalningsföreläggande innebär att Kronofogden fastställer en skuld. När Kronofogden mottagit din ansökan och meddelat personen om detta så har personen två veckor på sig att inkomma med ett yttrande i saken (25 § BfL). Kronofogdemyndigheten beslutar sedan om betalningsföreläggande, och om personen i fråga inte yttrar sig inom två veckor verkställs beslutet (42 § BfL).Om personen bestrider yrkanden om betalning kan betalningsföreläggande i stället överlämnas till domstol för prövning (33 § BfL). Om din kompis påstår att du ljuger är det hen som har bevisbördan för detta påstående.

Det kostar 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande, men den kostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan. Mer information om hur du går till väga för att göra en ansökan om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden hittar du här!

Du kan även väcka talan direkt vid din tingsrätt om att den ska förplikta din vän att betala ut pengarna till dig. Det gör du genom att ansöka om stämning (42 kap. 1 § rättegångsbalken). OBS! Det här förfarandet kan vara dyrt och det kan således vara bra att rådgöra med en jurist innan.

Sammanfattning

Du har ett rättsligt krav mot din kompis oavsett om det finns ett skuldebrev eller inte. Om din kompis inte frivilligt betalar tillbaka dina pengar kan du antingen ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden eller om stämning hos tingsrätt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare