Hur kan man göra för att bröstarvingarna ska ärva så lite som möjligt?

Min särbo vill att jag ska ärva honom!Han vill inte att hans vuxna barn ska ärva. Men arvslotten kan man inte ta bort. Hur ska han göra för att de ska få så lite som möjligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar vad din särbo kan göra för att hans vuxna barn ska ärva så lite av honom som möjligt i syfte att du ska ärva honom. Jag utgår från att du och din särbo inte är gifta när jag besvarar frågan.

Bröstarvingars arvsrätt

I ärvdabalken finns de regler som behandlar arvsrätt. Barn kallas även för bröstarvingar och enligt den legala arvsordningen ärver barn sina föräldrar (2 kap. 1 § ÄB). I svensk rätt har bröstarvingar en lagstadgad rätt till sin laglott (7 kap. 1 § ÄB). En laglott är hälften av den arvslott som tillfaller bröstarvingarna.

Exempel: Person A har en kvarlåtenskap på 100 000 kr. Hen är ogift, har två barn och har inte skrivit ett testamente. Barnens arvslott i det här exemplet är 50 000 kr vardera och laglotterna är således 25 000 kr.

I exemplet ovan hade person A kunnat testamentera bort 50 000 kr utan att det hade inskränkt bröstarvingarnas laglotter. Det finns därför en möjlighet att testamentera bort en del av kvarlåtenskapen, men bröstarvingar har en oinskränkt rätt till sin laglott. Bröstarvingar kan med hjälp av en jämkningsregel klandra ett testamente som inskränker deras laglott (7 kap. 3 § ÄB). Det är därför ingen idé att försöka inskränka en bröstarvinges rättigheter genom att testamentera bort t.ex. 80 000 kr enligt förutsättningarna i exemplet ovan.

Avslutningsvis

Även om du och din särbo gifter er, har din särbos barn en rätt att få ut sitt arv direkt efter sin pappa. Det hade dock varit annorlunda om barnen hade varit gemensamma och inte så kallade särkullsbarn. Om de hade varit gemensamma hade du ärvt din särbo innan barnen. (3 kap. 1 § ÄB).

Jag rekommenderar att din särbo kontaktar en jurist för att upprätta ett testamente till förmån för dig. Din särbo kan testamentera bort hela sin kvarlåtenskap till dig, men som sagt finns det en stor risk att din särbos bröstarvingar klandrar testamentet och får ut sina laglotter.

Hoppas du fick svar på din fråga! Annars är du välkommen att ställa en till fråga!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare