Hur kan man hävda ett muntligt avtal?

Hej!

Jag hade en vän som jag bröt vänskapen med igår för att han är skyldig mig mycket pengar.

Han lovade att betala mig en gång i månaden men när det kom till kritan så hade han olika bort förklaringar för att slippa betala mig.

Summan som han är skyldig mig ligger på 110625kr och då är det åtta års ränta inräknat i summan och utan ränta så är summan på 88500kr.

Jag har två vittnen på att han har lovat mig att betala mig det han är skyldig mig.

Är trött på att vänta på mina pengar så jag skulle vilja veta hur jag kan gå tillväga för att få mina pengar.

Vi har en muntligt avtal som han inte håller.

Jag har andra vänner som han också är skyldig pengar och det är på samma sätt där att han lovar att betala men håller det inte.

Mina vänner och jag funderar på att gå ihop och kräva in pengarna på något sätt men vi vet inte hur vi ska gå till väga.

Är tacksam för ett snabbt svar.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Muntligt avtal
Avtal regleras i Avtalslagen, där finns inga krav på att avtal måste vara skriftligt (utom i undantagsfall). Ert avtal gäller en fordran (han lånar pengar av dig som han ska betala tillbaka) vilket går bra att avtala muntligt om.

Avtalet är alltså giltigt i lagens mening (1-9 §§ avtalslagen). Med det följer att avtalet också ska hållas. Båda avtalsparter har då en skyldighet att faktiskt prestera det som ni åtagit er att prestera. Genom att din vän inte gjort det, föreligger ett avtalsbrott.

Betalningsföreläggande
Vad du kan göra nu är att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Eftersom ni avtalat om att din vän skulle betala tillbaka en gång i månaden och det nu passerat 8 år anses skulden förfallen till betalning.

Vad som kommer hända då är att kronofogden skickar ett brev till din vän, som i princip säger att han ska betala sin skuld till dig. Om han bestrider kravet, är nästa steg att väcka talan i domstol. Det brukar oftast räcka med att personen får ett betalningsföreläggande från Kronofogden då rättsprocesser är både dyra och tidskrävande.

Ansökan om betalningsföreläggande hittar du här:

https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Domstolsprocess
Muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga, men svårare att hävda vilket ibland kan leda till problem. Eftersom det är du som väcker talan och alltså startar eventuell domstolsprocess, har du också i första hand bevisbördan. Det innebär att du som påstår att din vän är skyldig dig pengar, också måste visa att det faktiskt är så.

Med det du uppgett här ser jag dina chanser att nå framgång i en domstolsprocess som stora, så länge du kan bevisa avtalet (genom exempelvis pengatransaktion). Därför råder jag dig att se till att ha bra med bevisningen innan du väcker talan i domstol.

Ansökan om stämning inför domstol hittar du här:

http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Jag råder dig till följande åtgärder:

Börja med att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.Vid eventuellt bestridande kan du peka på att nästa steg är att ta det till domstol, ni kan på så sätt undvika en dyr process om din vän väljer att betala.I sista hand kan du väcka talan i domstol.

Lycka till och du är mer än välkommen att höra av dig igen vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare