FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal30/05/2021

Hur kan vi säkra husköp i framtiden?

Hej! Jag känner en man som väntar på att få plats på ett serviceboende. När han får plats där så vill han sälja sitt hus till mig och vi har redan gjort upp om pris. Nu undrar jag hur vi kan säkra att jag verkligen får köpa huset ifall något skulle hända honom innan han får nytt boende. Han har syskon som annars ärver honom, men han vill som sagt sälja till mig istället. Vilka papper behöver vi fylla, kostar de något och vart kan vi få tag i dem? Vänligen,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köp av fast egendom regleras i jordabalken (JB). Till skillnad från många andra avtal finns det formella krav för att ett fastighetsköp ska vara bindande. Kraven är att det måste finnas en skriftlig handling, handlingen måste vara undertecknad av både köpare och säljare, ange priset och vara en förklaring att fastigheten nu är överlåten (4 kap. 1 § JB). Det här innebär att det inte är möjligt att avtala om en framtida försäljning av ett hus.

I ditt fall går det alltså inte att avtala om en garanti att du får köpa huset i framtiden om något händer säljaren.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare