Hur kommer man i kontakt med någon i häktet?

Min son är häktad för grovt narkotikabrott.

Vi tror vi vet var han är.

Han mår mycket dåligt psykiskt och jag anar att han inte orkar ta reda på nåt hur det funkar. Han har aldrig förut gjort nåt brott.

Jag undrar hur vi kan få fram till honom att han själv måste begära att få en speciell advokat,som vi har tips på.

Och få fram att han själv måste begära att få kontakt med oss anhöriga.

Jag antar att han nu mår så oerhört dåligt att han inte orkar göra något.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Anhöriga kan hålla kontakt med en närstående som sitter i häktet genom brev, telefon eller besök. En person som är häktad får inte ha kontakt med andra personer under häktestiden om det är så att åklagaren misstänker att bevis kan förstöras eller att utredningen kan förhindras. Skickas brev mellan den häktade och dennes anhöriga så kommer dessa att granskas. För att få till ett telefonsamtal så behöver man tillstånd och har man fått tillstånd så kommer även telefonsamtalet att avlyssnas.

På grund av sekretess får Kriminalvården eller polisen inte berätta vart en häktad person finns. Om du vill komma i kontakt med din son så kan du skicka brev. Detta gör du genom att lägga ditt brev med hans namn och personnummer på i ett kuvert som du sedan adresserar till Kriminalvården, så vidarebefordrar de brevet till din son.

Om du har fler frågor så är du varmt välkommen att återvända till oss på Lawline!

Vänligen,

Sonja NajimRådgivare