Hur kräver man tillbaka en stulen cykel och vem äger den?

Någon snodde min cykel för två veckor sedan. Igår såg jag den på Centralen i Stockholm och inväntade den nye "brukaren". Det var en kille som sade att han hade köpt den på Blocket. Om vi utgår från att verkligen var i god tro så undrar jag: Vem äger cyckeln idag? Kan jag kräva att han ska lämna tillbaks den till mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du äger cykeln

Det korta svaret är att du äger cykeln och du har därför rätt till den. Även om vi utgår från att den nuvarande innehavaren av cykeln talade sanning och var i god tro när han köpte cykeln på Blocket, har inte han förvärvat äganderätt till cykeln eftersom cykeln har frånhänts dig genom att någon olovligen har tagit cykeln av dig (2 § och 3 § godtrosförvärvslagen). Det går helt enkelt inte längre att godtrosförvärva äganderätt till stöldgods (som var möjligt innan 1 juli 2003). Frågan om god tro har endast relevans för bedömningen om uppsåt finns i en eventuell utredning som syftar till att ta reda på om köparen av cykeln har gjort sig skyldig till häleri (9 kap. 6 § brottsbalken) alternativt häleriförseelse (9 kap. 7 § brottsbalken) i och med hans köp av stöldgodset.

Hur kan du kräva tillbaka cykeln?

Det var bra att du inte själv försökte ta tillbaka cykeln på plats, ett sådant handlande utgör nämligen brottet självtäkt (8 kap. 9 § brottsbalken). Endast om du hade ertappat tjuven medan gärningen var färsk hade du fått ingripa och ta tillbaka din cykel, vilket kallas laga självtäkt.

Du har alltså rätt att få tillbaka din cykel och jag rekommenderar dig att kontakta polisen på 114 14 eller besöka en polisstation och förklara läget och polisanmäla om du inte redan har gjort det. Då kan polisen beslagta cykeln om den går att återfinna. Men du får alltså inte ta tillbaka cykeln på egen hand.

Hemförsäkringen täcker cykelstölder

Du borde kontakta ditt försäkringsbolag som du har tecknat ett hemförsäkringsavtal med och upprätta en skadeanmälan (om du har en hemförsäkring). Kom ihåg att försäkringsbolagen brukar kräva att du först har gjort en polisanmälan för att du ska kunna få försäkringsersättning. Nackdelen jämfört med att få tillbaka cykeln är att en självrisk då tillkommer.

Hoppas att det löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare