Hur lång är uppsägningstiden om jag hyr en villa?

Hej!

Vi hyr en villa och det var bestämt med 1 års avtal tom 20 juli 2021. Nu har hyresvärden sagt upp avtalet, de sa upp i mitten på februari och de har 3 månaders uppsägning, sa kontraktet gäller nu tom 31 maj 2021. Men, när vi skrev avtalet så skrev vi under på att det är 3 mån uppsägning från båda håll, både från hyresvärden och hyresgästen. Vi visste inte om att hyresgästen bara har 1 mån uppsägningstid. Men nu är det så att vi eventuellt kommer vilja flytta ut innan 31 maj så vad hander om vi säger upp nu under deras uppsägningsperiod? Tex om vi säger upp under mars månad, kan vi då flytta ut sista april och bara betala till sista april och hävda att lagen säger att det är 1 månads uppsägning från hyresgästen, även om vi skrev under på 3 månader?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du hyr en villa av en privatperson.

Om du hyr en villa av en privatperson gäller lagen om uthyrning av egen bostad. En hyresgäst får enligt lagen säga upp ett hyresavtal att sluta gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast en månad efter uppsägningen (3 § andra stycket). Avtalsvillkor som är till nackdel för hyresgästen gäller inte (2 §).

Det innebär att ni kan säga upp hyresavtalet i mars och avtalet slutar då gälla sista april, oavsett vad som står i ert avtal.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare