Hur lång är uppsägningstiden på en bostadsrätt?

Hej, det är så att jag hyr en andrahandslägenhet som är en bostadsrätt. Har hyrt den i snart två år. Kontraktet går ut nu i november. Igår meddelade jag min hyresvärd att jag vill säga upp kontraktet men hon hänvisade då till vårt avtal om att jag måste hyra den ytterligare 6 månader. På avtalet står det såhär: "Om ingen part meddelar uppsägning av avtalet tidigare än tre månader från hyrestidens upphörande förlängs hyrestiden med sex månader åt gången". Så min fråga är har dom rätt att kräva att jag ska fortsätta hyra lägenheten i sex månader från att avtalet går ut? Vad kan jag göra? Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vi uthyrning av en privatbostad som inte är för fritidsändamål gäller privatuthyrningslagen. Lagen är tvingande till fördel för hyresgästen och villkor som är sämre för hyresgästen än vad som står i lagen gäller inte (2 §). Hyresgästen får säga upp avtalet att gälla tidigast vid det månadsskifte inträffar en månad från uppsägningen (3 § andra stycket). Det här innebär att du har rätt att säga upp avtalet med en månads uppsägningstid och villkoret som ni skrivit i kontraktet gäller inte.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare