Hur lång är uppsägningstiden på min hyresrätt?

Vad gäller jag hyr privat på kontraktet står tre månaders uppsägning kontraktet skrevs för åtta år sen. Vad gäller har jag rätt att flytta ut med en månads uppsägning om jag vill?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att vill veta om du har tre eller en månads uppsägning.

Jag antar att din fråga gäller en bostadsrätt som du hyr privat. I så gäller "hyreslagen" (jordabalk 12 kap.).

Precis som du själv skriver är uppsägningstiden tre månader enligt avtalet. Avtalet gäller mellan dig och din hyresvärd. Avtalet är fortfarande giltigt, även efter åtta år. Avtalet gäller tills efter en eventuell uppsägning.

Tre månaders uppsägning är dessutom en rimlig uppsägningstid, som även gäller om inget annat har avtalats (JB 12:4)

Därför räcker en månads uppsägning inte, utan det är tre månaders uppsägningstid som gäller.

Praktisk information om uppsägning av hyresrätt

Uppsägningstiden räknas i hela kalendermånader. Därför räknas den månad du säger upp kontraktet inte. Detta är vigtigt att komma ihåg när du vill säga upp hyresavtalet, så du inte behöver betala för en "extra månad".

Kom ihåg att du ska säga upp avtalet skriftligt. Det räcker att skicka ett e-mail, som du i så fall bör spara på din dator.

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga. Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss!

Vänligen,

Geske Lovmand HvidRådgivare