Hur lång är uppsägningstiden vid provanställning?

Hej!

Jag hade tackar ja till en provanställning hos ett företag som börjar den 1 augusti. Men nu har jag fått ett annat, bättre jobberbjudande och har därför meddelat det första företaget att jag inte vill börja där och också skrivit på för jobb nummer 2. Kan den första arbetsgivaren tvinga mig att börja arbeta under uppsägningstiden? Och i så fall hur lång uppsägningstid gäller vid provanställning och från när börjar den gälla? Gäller den från det datum jag säger upp mig eller från det datum jag skulle ha börjat?

Företaget har inget kollektivavtal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som är tillämplig i ditt fall är lagen om anställningsskydd (1982:80), nedan benämnd LAS. Lagen är semidispositiv vilket innebär att det inte kan avtalas om sämre skydd mellan dig och arbetsgivaren, än vad LAS ger dig. Det får däremot göras inskränkningar genom ett kollektivavtal (2 § LAS). Efter vad du beskrivit i din fråga saknas kollektivavtal vilket gör att LAS regler är de som gäller mellan dig och arbetsgivaren.

Du har vid provanställning ingen uppsägningstid enligt LAS

Det får vid anställning avtalas om en prövotid om högst sex månader, s.k. provanställning. Syftet är att arbetsgivaren ska ha möjlighet att utvärdera dig som arbetstagare innan du blir tillsvidareanställd. Vill arbetsgivaren inte att du ska arbeta kvar efter att prövotiden gått ut måste arbetsgivaren lämna besked om det innan så sker. På samma sätt måste du som arbetstagare lämna besked att du inte vill arbeta kvar, senast när prövotiden går ut. Om inte sådant besked lämnas av varken dig eller arbetsgivaren övergår provanställningen i en tillsvidareanställning (6 § LAS).

Om arbetsgivaren avsluta provanställningen i förtid, eller har för avsikt att provanställningen inte ska övergå i en tillsvidareanställning, ska denne informera dig minst två veckor i förväg (31 § LAS). Något sådant krav finns inte för dig som arbetstagare.

Sammanfattningsvis innebär detta, att du inte har någon uppsägningstid under provanställningen. Undantaget är om det finns ett kollektivavtal som stadgar annorlunda, men så är det enligt din uppgift inte i fallet. Som provanställd kan du i princip informera chefen idag att du inte kommer imorgon. Den arbetsgivare som du benämner som den första arbetsgivaren kan inte "tvinga" dig att arbeta eftersom du inte har någon uppsägningstid. Du bör dock informera arbetsgivaren att du inte kommer till arbetet den 1 augusti så de har möjlighet att anställa någon annan.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till med ditt nya jobb!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare