​​Hur lång tid brukar det ta tills man får ut sitt arv?

Hur länge är det ok med att få vänta på sitt arv om man är bröstarvinge och vill ha ut sin del så fort som möjligt? Frun har väntat nu i 11 månader sedan hennes far dog, hon har inte ens fått veta sin del av arvet än?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur lång tid brukar det ta tills man får ut sitt arv?

En dödsboutveckling består av tre steg:

1. bouppteckning,

2. dödsboförvaltning och,

3. arvskifte.

Bouppteckningen är som en sammanställning av den avlidnes tillgångar och skulder, det vill säga en sammanställning av dödsboet. Tre månader efter dödsfallet måste en bouppteckning vara gjord och denna ska sedan registreras hos Skatteverket.

Den andra punkten, dödsboförvaltning är den praktiska hanteringen av egendomen efter den avlidne. Det sista och avslutande skedet är arvskiftet och det är då arvingarna får sitt arv tilldelat.

Eftersom varje dödsbo är unikt så beror det på omständigheterna hur lång tid det kan ta för att få ut sitt arv. Oftast kan hela processen med de tre stegen ta allt från cirka 8 till 15 månader. Men ibland kan det även ta längre tid, det beror helt på omständigheterna i fallet.

Det jag kan rekommendera dig är att be din fru ta kontakt med de andra dödsbodelägarna och prata med dem om hur processen går. Eftersom hon själv är en person som har direkt arv så är hon också dödsbodelägare och ansvarar därmed för processen. Min rekommendation är därför att hon tar kontakt med de andra dödsbodelägarna för att få mer information. Om du behöver mer hjälp eller vägledning så kan du antingen boka en tid med vår byrå här, eller skriva ytterligare en fråga.

Jag hoppas att du har fått ett svar på din fråga, annars är du såklart välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare