FrågaEKONOMIÖvrigt29/10/2019

Hur lång tid efter avslutad skuldsanering måste man vänta innan man kan ansöka om banklån?

Hej! Min skuldsanering är slut sista november i år. Hur lång tid kommer det att ta till jag kan ta ett billån på ca 40000?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill låna pengar från en bank efter din avslutade skuldsanering.

Det finns ingen tidsgräns för hur länge man behöver vänta efter avslutad skuldsanering för att få ansöka om lån. Det finns inte heller en gräns för hur lång tid efter avslutad sanering som en bank behöver avslå ansökan om lån. Banken gör däremot en bedömning av personens förmåga att betala tillbaka det tänka lånet, och då kan eventuellt den avslutade skuldsaneringen ligga sökande till last och resultera i att ansökan avslås.

Jag rekommenderar dig att kontakta en ekonomisk rådgivare hos till exempel en bank för att undersöka vilka möjligheter som finns för just dig i ditt individuella fall, eftersom det är långivarna själva som avgör ifall de vill låna ut pengar. Det är dessvärre ingen självklar rättighet att beviljas lån.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och att det ordnar sig väl!

Vänliga hälsningar,

Felicia FredinRådgivare