FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt27/05/2021

Hur lång tid efter en skada kan jag agera rättsligt?

Om en skada skett 2006 och påverkar mitt liv dagligen sedan dess. Kan jag göra något.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har drabbats av en skada år 2006. Ifall du vill göra en skadeståndsanmälan måste preskriptionstiderna iakttas. Lika regler gäller för ifall du vill begära ut försäkringspengar för din skada. Enligt 2 § Preskriptionslagen gäller att en fordran preskriberas 10 år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.

Preskriptionstiden för utomobligatoriska skadestånd räknas från dagen då den skadegörande handlingen företogs mot dig. Det innebär att du måste väcka skadeståndstalan innan år 2016 utifrån informationen i din fråga.

Är det en ekonomisk skada från ett avtalsbrott eller liknande gäller preskriptionstiden från avtalets ingående.

Du har möjlighet att väcka skadeståndstalan för din skada fram till år 2016.

Med vänliga hälsningar!

Martin CarlehedenRådgivare