Hur lång tid får ett avhjälpande av fel ta?

Hej!

Vi köpte ett nytt spabad (vi är privatpersoner och har köpt av ett företag). Spabadet fungerade i ca 12 timmar (man ska tillsätta en massa kemikalier o mäta resultat innan användning, så vi har inte kunnat bada än).

Vad anser ni, vara skälig tid för avhjälpande dvs reparation?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i konsumentköplagen (KköpL).

Avhjälpandet av felet ska ske inom skälig tid efter att du framställde ditt krav på avhjälpande (26 § KköpL). Detta innebär att säljaren normalt ska ha avhjälpt felet inom ett par dagar, om de inte ställer en ersättningsvara till disposition. I det fall det dröjer en längre tid har Du som köpare rätt att kräva ett prisavdrag som svarar mot felet (28 § KköpL).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare