FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/02/2020

Hur lång tid har man på sig att begära bodelning vid skilsmässa?

Hur lång tid har man på sig för bo delning är det ett år från tingsrätten beslut

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först vill jag säga att det beror på om ni var sambor eller gifta då olika regler gäller. Jag kommer dock utgå från att ni var gifta eftersom att du skriver i frågan att tingsrätten fattade beslut (antar då att tingsrätten fattade beslut om skilsmässa).

Hur lång tid har man på sig att begära bodelning?
Regler äktenskap finns i äktenskapsbalken.

I lagen finns ingen tidsgräns för hur länge man kan vänta med att begära bodelning (det går att utläsa ur 9 kap 4 § äktenskapsbalken). Dock ska sägas att högsta domstolen i vissa fall bedömt att det har gått för lång tid. Högsta domstolen har då utgått från att den ena parten genom sin passivitet har "förklarat sig nöjd" och därmed givit upp sitt anspråk. I de fall högsta domstolen bedömt att det gått för lång tid för att begära bodelning har det rört sig om 20 år eller mer.

Ni kan alltså vänta ganska många år med att bodela då det egentligen inte finns någon tidsgräns. Det rekommenderas dock inte att vänta utan det bästa är att bodela så snabbt som möjligt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare