FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/09/2020

Hur lång tid tar det innan man försvinner ut brottsregistret?

Hej! Jag undrar hur länge det tar innan man försvinner ur brottsregistret? Jag har avtjänat ca 2.5 år på anstalt för saker som misshandel som hänt på krogen... I år är det 10 år sedan jag blev helt klar från mitt straff. Men ändå så kan vissa se att jag varit förekommande i flera brottsmål och blivit dömd... När ska den delen av min historia försvinna? Jag fattade det som att det skulle vara borta ur mitt register för 5 år sen typ... Måste jag själv be dom ta bort det? Hur funkar det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Hur lång tid tar det innan man försvinner ur brottsregistret?
Belastningsregistret innehåller uppgifter om personer som blivit dömde för brott genom t.ex. dom (3 § första punkten lag om belastningsregister). Dessa uppgifter gallras, dvs. försvinner olika fort beroende på bland annat vilken påföljd som dömts ut. I ditt fall som jag förstår det har du avtjänat ett fängelsestraff. Fängelsestraff gallras tio år efter frigivningen och du behöver inte själv be dom ta bort det (17 § första punkten lag om belastningsregistret). Det innebär att dina uppgifter i belastningsregistret kommer försvinna tio år efter att du blev frigiven från ditt fängelsestraff.

När ska den delen av din historia försvinna?
Vad gäller att vissa fortfarande kan se att du förekommer i brottmålsdomar där du blivit dömd så hänger det inte ihop med belastningsregistret. Domar är allmänna handlingar som får begäras ut och dessa försvinner inte. Det innebär att det kommer fortsatt gå att begära ut din brottmålsdom från domstolen, även efter att du försvinner från belastningsregistret.

Hoppas du fått svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare