Hur lång tid tar det tills jag får veta att jag är polisanmäld?

hej jag blev tagen för narkotika brott, jag hade inget olagligt på mig, eftersom jag är 13år gammal och dom inte har något bevis på mig förutom att någon ringt in och tipsat, det var för 2 veckor sedan och polisen har inte ringt tillbaka? vet ni om hur lång tid det tar tills dom kommer tilbaka till mig

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som händer i praktiken när någon ringer in och tipsar om ett brott, och främst vad du som eventuellt misstänkt kan förvänta dig av processen.

Vad händer när polisen får in en anmälan?

När polisen får in en polisanmälan läser en förundersökningsledare igenom anmälan och gör en bedömning huruvida det finns faktiska skäl att tro att ett brott har inträffat. Den som har anmält brottet kommer att kallas in på förhör och om det då framkommer att det inte kommer kunna bevisas att ett brott har skett så påbörjas inte en vidare förundersökningen, istället läggs polisanmälan ner. Detta är inte något du, som misstänkt, kommer få reda på.

Hur lång tid tar det?

Tyvärr går det inte att ge ett klart svar på din fråga om hur lång tid det tar tills du blir kontaktad av polisen. Skulle Polisen komma fram att det finns anledning att påbörja en förundersökning av den som blivit utsatt för brottet så kommer du kallas in på förhör, genom brev, om du är "skäligen misstänkt för brott". Detta innebär att det finns viss bevisning som talar för att det är sannolikt att du begått brottet.

Hoppas att det löser sig och att du känner att du fick svar på din fråga. Annars får du mer än gärna höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare