Hur lång tid tillbaka kan jag kräva OB-ersättning som jag inte fått?

Hejsan!

Jag jobbar på ett hotell som frukostvärdinna, där jag har varit anställd sedan augusti förra året. Mestadels av året har jag jobbar heltid.

Ganska nyligen fick jag reda på att mellan 5 och 6 på morgonen så har man rätt att få ob2, vilken jag inte fått någon gång fram tills nu.

Vid två olika tillfällen har jag och min kollega ifrågasatt detta, och fått svaret att det har blivit fel i lönesystemet.

Igår kom en ny lönespecifikation och där stod det att jag hade fått ut 66 dagar i ob2, vilket är typ 3 månader tillbaka.

Jag har pratat med facket som tycker att jag borde prata med arbetsgivaren, men känns som att jag inte har något underlag eller något som hjälper mig att styrka rätten på min sida, om det så skulle vara fallet.

Frågan är: Hur långt tillbaka kan man begära ut ob2 ersättning som man inte fått? Jag har fått ob1 innan så det gäller bara ob2. Hotellet jag jobbar på har kollektivavtalet.

Tack på förhand! :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen direkt lag som reglerar lön i Sverige utan det regleras vanligen genom ditt anställningsavtal samt eventuellt kollektivavtal på arbetsplatsen. Förutsatt att du har rätt till ob2 på grund av att det tidigare har avtalats, så har du rätt att få ut all den ersättning som du tidigare inte fått.

Anställningsavtalet mellan dig och din arbetsgivare är bindande varav att betala ut korrekt lön är en av arbetsgivarens främsta skyldigheter i detta avtal. När du inte får all den lön du har rätt till uppstår en fordran gentemot din arbetsgivare. En sådan fordran preskriberas tio år efter dess tillkomst, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan (2 § preskriptionslagen).

Förutsatt att kollektivavtal inte anger annat kan du alltså kräva ut den ersättning du inte fått sedan anställningens början, augusti förra året.

Min rekommendation är att du först kollar upp om kollektivavtal finns på arbetsplatsen och i så fall vad den anger. Förutom att direkt kräva av din arbetsgivare att få ut ersättningen kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten.

Om du behöver mer hjälp eller har några andra frågor om ärendet kan du boka tid med en av våra kunniga jurister alternativt ställa en ny fråga på hemsidan. Annars hoppas jag att du har fått svar och att allt löser sig för dig!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare