Hur lång uppsägningsstid har man när man hyr lokal på obestömd tid?

Om en ideell förening har ett hyresavtal på obestämd tid, hur många månader i förväg måste hyresvärden säga upp detta?

Om man inte kommer överens om ett nytt avtal, hur många månader ha hyresgästen då på sig att flytta ut?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Reglerna kring hyra regleras i 12 kapitlet jordabalken (JB) även kallad hyreslagen.

I mitt svar så utgår jag ifrån att ni hyr en lokal.och inte en bostadslägenhet. För att det ska vara en bostadslägenhet måste den användas för att bo i.

Det som gäller när ni hyr en lokal på obestämd tid är att uppsägningstiden ser ut som följande:

-vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen (12 kap. 4§ JB)

Det innebär att om ni blir uppsagda till exempel den 17 juni så innebär det att eran uppsägningstid löper ut vid månadsskiftet i mars.

Däremot så kan ni ha avtalat om en längre uppsägningstid med hyresvärden, då är det den som gäller.

Jag hoppas att ni känner att ni har fått svar på eran fråga, annars är ni varmt välkommen att ställa en ny fråga eller att ringa våran gratis telefonrådgivning!

med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare