Hur lång uppsägningstid för en hyresrätt som hyrs i andra hand?

Hej! Jag har en fråga om uppsägning av en andrahandsuthyrning (gäller hyresrätt), uppsägningstiden är nämligen oklar i kontraktet och jag skulle vilja ha 100% klarhet innan jag hör av mig till värden så att jag vet vad som gäller.

Värden har valt alternativ 1, tidsbegränsad uthyrning mellan 1 november 2020 och 1 november 2021. Där står det att avtalet sägs upp med 2 månaders uppsägningstid till hyrestidens utgång (värden har skrivit i det). Samtidigt står detta under i kontraktets text: "OBS! Om hyrestiden är längre än tre månader ska uppsägningstiden vara tre månader".

Det jag vill veta är om 2 månader gäller. Är OBS!-delen endast en rekommendation eller är det något som enligt lag tar över efter tre månaders boende? Det känns ju i så fall jättekonstigt i och med att världen specificerat 2 månader, men jag skulle ändå vilja ha ett hundraprocentigt svar på det innan vi säger upp lägenheten så att det inte blir diskussion. Och visst är det alltid kalendermånader som gäller?

Värt att veta är att vi vill ha 2 månaders uppsägning och inte 3. Vet att jag läste någonstans kring dessa regler/eventuella tvister att hyresgästens rättigheter och önskemål gick före, men då misstänker jag att det kanske gäller att få en längre uppsägningstid snarare än kortare?

Hur som helst skulle det vara oerhört bra att få veta att 2 månader gäller i detta fall.

Tack på förhand!

Mvh,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du hyr en hyresrätt i andra hand gäller jordabalken (JB). 12 kap. JB kallas ofta för hyreslagen. Hyreslagen är tvingande och avtalsvillkor som strider mot lagen gäller inte (12 kap. 1 § femte stycket JB).

Uppsägningstid mäts i hela kalendermånader från kommande månadsskifte (12 kap. 5 § JB).

Huvudregeln är att hyreskontrakt på bestämd tid upphör vid avtalets slutdatum om inte annat avtalats (12 kap. 3 § andra stycket JB). Om ett tidsbestämt avtal måste sägas upp för att sluta gälla så beror uppsägningstidens längd på hyresavtalets längd (12 kap. 4 § andra stycket JB). Hyresgästen har alltid rätt att säga upp hyresavtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast tre månader efter uppsägningen (12 kap. 5 § JB).

I ditt fall innebär det här alltså att avtalet gäller hyrestiden ut om ni inte har kommit överens om att det är tillåtet att säga upp avtalet i förtid. Det framgår inte av din fråga att ni har kommit överens om att det är tillåtet att säga upp kontraktet i förtid och hyresvärden saknar därför sannolikt rätt att säga upp avtalet i förtid. Ni har däremot alltid rätt att säga upp avtalet och då är uppsägningstiden till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader. Om ni säger upp avtalet i maj innebär det alltså att avtalet gäller till sista augusti.

Paragrafen som ni har med i avtalet gällande att avtalet måste sägas upp från hyresvärdens sida med två månaders varsel är inte giltig utan uppsägningstiden är i ert fall tre månader då hyrestiden varit längre än tre månader (12 kap. 4 § andra stycket tredje punkten). Om avtalet inte sägs upp från hyresvärden i tid anses det förlängt på obestämd tid (12 kap. 3 § tredje stycket JB).

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare