Hur lång uppsägningstid för hyresavtal har jag?

Hej!

Jag hyr ett hus av en privat familj. På hyreskontraktet står det att uppsägningstid är 3 månader för båda parter. Men som jag förstår har jag som hyresgäst 1 månad och hyresvärden 3 månader oavsett vad kontrakt säger? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyra finns i 12 kap. Jordabalken (JB).

Hyreslagen har olika regler där vissa kan avtalas bort och andra är så kallade "tvingande" till hyresgästens förmån. Alltså gäller de framför avtal. Hyresavtal som gäller tillsvidare kan sägas upp av hyresvärden minst tre månader i förväg om inte längre tid avtalats (12 kap. 4 § JB).

Däremot finns skyddande regler för hyresgästen som innebär att hyresgästen alltid, oavsett vad avtalet säger kring uppsägningstid, har en uppsägningstid om tre månader (12 kap. 5 § JB).

Det här innebär att en avtalad uppsägningstid om längre än tre månader, inte gäller. Dock kan inte hyresgästen få en kortare uppsägningstid än tre månader om det inte avtalats om. Sammanfattningsvis är utgångspunkten tre månader för båda parter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare