Hur lång uppsägningstid gäller för hyresavtal i privat bostad?

Hej. Min bror hyr en lägenhet i ett privat hus. Nu är det sålt. Kan de nya ägarna bara ge han tre månader uppsägning och han måste flytta ? Men om han inte hittat ny bostad då ? Han ska ju inte behöva vara bostadslös.

Vad säger lagen ? Det är två bröder som köpt huset och de ska ha varsin lägenhet i detta hus. Huset har bara två lägenheter. Han som äger huset nu ska in på service bostad och säger att han ger min bror tre månader på sig att flytta. Han har skött sig och är sams men nuvarande hyresvärd.

Tacksam för snabbt svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din bror hyr en lägenhet i ett privat hus gäller Lag om uthyrning av egen bostad.

Av 3 § andra stycket i lagen framgår att hyresvärden kan säga upp hyresavtalet med 3 månaders uppsägningstid. Tyvärr har alltså hyresvärden rätt att säga att din bror ska flytta ut efter 3 månader.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig.

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare