Hur lång uppsägningstid har ett tidsbegränsat kontrakt?

Hej! Jag hyr en bostadsrätt i andra hand där vi tecknat ett tidsbestämts kontrakt, 3 månaders uppsägningstid från båda parter. Jag har hyrt lägenheten i 2 månader (6 månader uthyrningstid står angivet i kontraktet) men behöver på grund av ändrade omständigheter säga upp kontraktet och flytta så snabbt det går.

Följande står om uppsägningstid i mitt kontrakt:

"Avtalet sägs upp med 3 månaders uppsägningstid till hyrestidens utgång. Vid utebliven uppsägning förlängs kontraktet med 3månad(er) för varje gång."

Jag är nu lite fundersam huruvida jag har rätt att säga upp lägenheten nu och betala mina tre månaders uppsägningstid eller om jag trots att jag säger upp kontraktet måste betala för alla 6 månader eftersom kontraktet är tidsbestämt.

Tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du hyr en bostadsrätt i andra hand av en annan privatperson gäller som huvudregel lagen om uthyrning av egen bostad. Lagen är även kallad privatuthyrningslagen.

Tidsbestämda avtal kan sägas upp i förtid och uppsägningstiden om hyresgästen säger upp avtalet är en månad (3 § privatuthyrningslagen).

Om ni har skrivit i hyresavtalet att det är tre månaders uppsägningstid för hyresgästen så är villkoret till nackdel för dig som hyresgäst jämfört med uppsägningstiden i privatuthyrningslagen och villkoret gäller därför inte (2 § privatuthyrningslagen).

I din situation innebär det alltså att hyresgästen kan säga upp avtalet till månadsskiftet som inträffar efter minst en månad och behöver inte betala ytterligare månadshyror efter det.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare