Hur lång uppsägningstid har jag?

Hej

Jag har jobbat i 8 månader på samma arbetsplats. Vad gäller har jag kortare uppsägningstid pga att jag inte jobbat så länge eller är det 3 månaders uppsägningstid som gäller för mig ändå?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller uppsägningstid är det först och främst vad som står i kollektivavtalet som gäller. Enligt kollektivavtal brukar uppsägningstiden vanligtvis vara mellan 1-3 månader. Finns det inget kollektivavtal på din arbetsplats och du och din arbetsgivare inte kommit överens om någonting annat i ditt anställningsavtal har du en månads uppsägningstid enligt lagen om anställningsskydd (LAS).

Jag rekommenderar dig därför att först titta på vad som står i ditt kollektivavtal om det finns ett sådant. Hittar du ingenting där om uppsägningstid och står det heller ingenting i ditt anställningsavtal så har du en månads uppsägningstid enligt 11 § lagen om anställningsskydd.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare