Hur lång uppsägningstid har jag då jag hyr ett radhus av en privatperson?

Hej.

Vi hyr ett radhus av en man som är privatperson, och han har satt 6 månaders uppsägningstid.

Nu har vi hittat en lägenhet med inflytt om 3 månader och undrar då om dessa 6 månader gäller för gamla bostaden? Är det till vår fördel? Jag har försökt läsa i lagen.nu men allt är så krångligt.

Om 6 månader inte är giltigt så undrar jag vad vi kan skriva till vår hyresvärd för att han ska släppa på dessa 6 månader i uppsägningstid?

Vi kommer aldrig kunna hitta en bostad med 6 månaders uppsägningstid för då kommer vi få säga upp den på ren chansning och hoppas på att hitta en annan bostad efter 3 månader.

MVH väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du hyr ett radhus av en privatperson, därför omfattas du av 1 § privatuthyrningslagen.

Uppsägningstid

För din del har du enligt privatuthyrningslagen en uppsägningstid som är från det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från den dag du säger upp hyresavtalet, se 3 § privatuthyrningslagen. Exempelvis, säger du upp hyresavtalet den 23/7­­-2021, slutar hyresavtalet gälla 31/8­­-2021.

Privatuthyrningslagen ska tolkas till hyresgästens fördel. Det innebär att, även om ni har avtalat om en uppsägningstid på sex månader, har du en månads uppsägningstid. Hyresvillkor som är sämre för hyresgästen än de som finns i privatuthyrningslagen är ogiltiga, se 2 § privatuthyrningslagen.

Sammanfattning

Du har en uppsägningstid som är till månadsskiftet efter en månad från uppsägningen. Detta gäller trots att ni har avtalat om sex månader. Privatuthyrningslagen är tvingande till din fördel. Om din hyresvärd vägrar att gå med på en månads uppsägningstid, kan du kontakta hyresnämnden. Du är naturligtvis varmt välkommen att kontakta oss på Lawline om du behöver vidare hjälp.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare