Hur lång uppsägningstid har jag om jag fyllt 68 år?

Hej.

Jag är född 17 maj 1953 och är alltså 68 år. Jag har fortfarande en tillsvidareanställning i ett företag som heter X som startades 2007. Efter deras önskemål skulle jag jobba fram till Maj 2023, men har nu på omväger hört att dom kanske vill att jag skall upphöra min anställning i slutet av året. Det kommer nog att behövas 2-3 månader för mig att få igång olika pensions utbildningar och undrar hur lång uppsägningstid jag har krav på.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga blir det aktuellt att kolla på lagen om anställningsskydd (LAS), förutsatt att denna lag gäller för dig. Notera att vissa personer är undantagna lagen såsom en vd eller arbetsgivares familjemedlemmar (se 1 § LAS).

Enligt LAS har en arbetstagare som fyllt 68 år inte rätt till en längre uppsägningstid än en månad. Det är dock möjligt att avtala om andra bestämmelser i anställningsavtal eller genom kollektivavtal (2 § och 33b § LAS).

Exakt hur lång uppsägningstid du har beror därför på om något särskilt har avtalats. Har inget avtalats gäller LAS, det vill säga att du har en månads uppsägningstid. Om du vill ha en längre uppsägningstid är min rekommendation att du pratar med din arbetsgivare alternativt ditt fackförbund om det, om du är medlem i en sådan.

Jag hoppas du är nöjd med ditt svar! Annars är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare