Hur lång uppsägningstid har man när man hyr ett rum rum i en privat bostad och själv säger upp hyresavtalet?

Hej.

Jag hyr ett möblerat rum som ingår i en privat bostad. Hur lång är uppsägningstiden för mig om jag sa upp den nu i december? På kontraktet står det 4 månaders uppsägningstid och det är ett tillsvidare kontrakt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Hur lång uppsägningstid har du?

Om du själv säger upp hyresavtalet

Det framgår av din fråga att du hyrt ett möblerat rum som ingår i en privat bostad. Eftersom du haft ett kontrakt som gäller tillsvidare utgår jag från att du hyr i första hand, detta gör att lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) är tillämplig (1 § privatuthyrningslagen). Om kontraktet löper på obestämd tid så måste det sägas upp för att sluta gälla vilket har skett i ditt fall (3 § privatuthyrningslagen). Du får säga upp hyresavtalet så att det upphör att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Alltså om du sade upp hyresavtalet 12 december så upphör det att gälla 30 januari (3 § andra stycket privatuthyrningslagen).

Om din hyresvärd säger upp hyresavtalet

Hyresvärden får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, om inte en längre uppsägningstid har avtalats (3 § andra stycket privatuthyrningslagen). Alltså om din hyresvärd sade upp hyresavtalet den 12 december så upphör det att gälla 30 mars om ni inte avtalat om något annat. Eftersom ni avtalat om fyra månaders uppsägningstid så gäller detta ifall hyresvärden sade upp ditt hyresavtal.

Sammanfattning

Eftersom det var du själv som sade upp hyresavtalet i december så upphör hyresavtalet att gälla den 30 januari. Det är bara om hyresvärden säger upp hyresavtalet som uppsägningstiden på fyra månader blir aktuell.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare