FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/04/2021

Hur länge är brottet rattfylleri kvar i belastningsregistret?

Hej! Jag blev av med körkortet idag. Det var drogfylla och jag lämnade blod, urin prov. Snabbt resultat visades att jag var positiv på THC. Jag läser till väktare och går på CSN. Polisen sa att de ska lämna ärendet till åklagaren. Jag vet inte om jag blir dömd eller inte. Jag undrar oavsett om jag blir dömd eller inte kommer register synas? I så fall hur länge ska det synas?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om en "drograttfylla" kommer att synas i belastningsregistret om du blir dömd till brott eller inte, samt hur länge det kommer att vara kvar i belastningsregistret om du blir dömd till brott.

Tillämplig lag

För att svara på din fråga så kommer jag att hänvisa till två olika lagrum, lag om straff för vissa trafikbrott (TBL) och lag om belastningsregister (LBR). Lagen om belastningsregister reglerar bland annat hur länge ett brott finns kvar i belastningsregistret tills den tas bort (gallring).

Vad som avgör hur länge ett brott är kvar i belastningsregistret

Det som avgör hur länge ett brott är kvar i belastningsregistret är åldern på den som begår gärningen samt vilken påföljd som denne döms till (böter, fängelse, skyddstillsyn med mera). Eftersom du har haft körkort så utgår jag ifrån att du är över 18 år.

Svar på din fråga

Om man döms till brott och påföljden blir böter så är brottet kvar i registret i 5 år från och med att boten har dömts ut (17 § punkt 9 LBR). Om påföljden istället blir fängelse så är brottet kvar i registret i 10 år efter domen (17 § punkt 1 LBR).

Brottet drograttfylla (rattfylleri) har böter och fängelse i högst 6 månader i sin straffskala (4 § 2 st TBL). Om det rör sig om grovt rattfylleri så ingår två års fängelse i straffskalan (4 a § TBL).

Sammanfattning

För att sammanfatta, om du döms till rattfylleri och får böter som påföljd så kommer brottet att stå kvar i belastningsregistret i 5 år, medans om du döms till rattfylleri eller grovt rattfylleri och får fängelse som påföljd så kommer det att stå kvar i belastningsregistret i 10 år.

Om anmält brott inte leder till dom eller det blir en friande dom

Om det skulle vara så att ett anmält brott inte leder till någon dom så kommer det inte att registreras i belastningsregistret. Om det blir en friande dom (vilket innebär att man i domstolen inte dömer till brott) så registreras det inte heller i belastningsregistret.

Om du vill läsa mer om gallringsreglerna så kan du göra det på Polisens hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Amanda Sivander

Amanda SivanderRådgivare