Hur länge är ett testamente giltigt?

Hej! Min väninna har tillsammans med sina två syskon ärvt en sjötomt med en del mark tillsammans med några stugor på samma tomt av sina föräldrar. I testamentet, som skrevs för 30 år sedan står det att om någon av syskonen vill köpa ut de andra så ska det göras enligt taxeringsvärdet. Är detta fortfarande giltigt? Nu vill ett av syskonen köpa ut de andra, vilket de också vill men inte till taxeringsvärdet utan marknadsvärdet. Hen som vill köpa vill göra det till taxeringsvärdet men de som vill sälja vill göra det för marknadsvärdet. Måste ett 30 år gammalt testamente följas?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du funderar över hur länge ett testamente är giltigt. Så länge ett giltigt testamente är upprättat, finns det ingen bortre tidsgräns för hur länge testamentet gäller. Testamentet gäller tills det återkallas skriftligen eller förstörs av den som skrivit det (se 10 kap. 5 § Ärvdabalken). För din väninnas skull, innebär det alltså att det är taxeringsvärdet som gäller då det 30 år gamla testamentet måste följas.

Skulle din väninna vilja att vi kollar mer på testamentet, rekommenderar jag att boka en tid med en av våra jurister på denna länk.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare