FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/08/2019

Hur länge är uppgifterna kvar i belastningsregistret om en 15-åring blivit dömd till samhällstjänst?

Jag har en bekant vars barn 15 år har blivit dömd till 20 timmars samhällstjänst. Hur länge kommer hen att bli kvar i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av straffrättslig karaktär och regleras främst i lag om belastningsregister.

Gallring (borttagande) av uppgifter ur belastningsregistret

Uppgifter ur belastningsregistret gallras efter vilken påföljd man fått för brottet. Samhällstjänst kombineras alltid med antingen villkorlig dom eller skyddstillsyn och därför är det de påföljderna som vi tittar på när vi tittar på när uppgifterna gallras. Villkorlig dom och skyddstillsyn gallras normalt efter tio år efter beslutet (17 §, fjärde punkten, lag om belastningsregister). Är man under 18 år för tiden brottet begicks gallras dock uppgifterna efter fem år (17 §, fjärde punkten, lag om belastningsregister). Uppgifterna kommer i detta fall bli kvar fem år i belastningsregistret.

Begära utdrag ur belastningsregistret

Enskilda kan alltid begära ut vilka uppgifter som finns om en i belastningsregistret skriftligen (9 § lag om belastningsregister). Detta kan göras utan avgift en gång per kalenderår (9 § lag om belastningsregister). Är man osäker på om man finns med i registret eller inte kan man alltid begära ut uppgifterna för att vara säker.

Hoppas detta var till hjälp för dig. Har du fler frågor kan du ställa en ny fråga här. Ytterligare tips är att läsa mer om gallring av uppgifter ur belastningsregistret på Polisens hemsida, den hittar du här.

Linn LindelöfRådgivare