FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis10/07/2018

Hur länge blir man av med vapenlicensen vid rattfylleri?

Hej. Jag blev tagen för rattfylleri i Mars månad jag hade 0,5 i promille. Jag har fast jobb och hus och är ingen alkoholist. Nu har jag fått min dom och det blev 50 timmars samhällstjänst + indraget körkort i 2 år. Jag är Jägare och har vapen som beslagtogs. I dag har jag fått domen att polismyndigheten anser att jag är olämplig att ha vapen. Därför är min fråga,är detta ett livstids straff att inte få ta ny vapenlicens.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De författningar som styr såväl vapeninnehav som när sådant får återkallas är vapenlagen, vapenförordningen och RPSFS 2009:13 Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen (FAP 551-3).

Polisen har återkallat din vapenlicens för att du funnits olämplig att inneha vapen (6 kap. 1 § Vapenlagen). Olämpligheten är beroende av att du dömts för rattfylleri. Ingen av författningarna innehåller någon uttalad gräns för när du tidigast kan få licens igen. I anslutning till polisens föreskrifter om vapenlagstiftningen finns det dock allmänna råd. Allmänna råd är rekommendationer för hur man kan eller bör göra för att uppfylla de bindande reglerna, men inte bindande i sig. Även om de allmänna råden inte är bindande kan de ändå ses som en måttstock om vad som är ungefärligt att vänta sig, både från tillståndsmyndigheten och från en eventuell domstol i det fall du skulle få avslag på en licensansökan och överklaga beslutet.

Enligt de allmänna råden bör en förutsättning för vapenlicens vara att sökanden gjort sig känd som pålitlig, omdömesgill och laglydig. Brister vederbörande i något av dessa avseenden bör inte vapenlicens godkännas. Om den sökande gjort sig skyldig till rattfylleribrott bör det i normalfallet inte godkännas någon vapenlicens förrän minst tre år förflutit sedan gärningen begicks (FAP 551-3 s. 8-9).

Svaret på din fråga är således att det inte är ett livstidsstraff att bli av med vapenlicensen. Du bör däremot räkna med att det bör gå minst tre år från att du gjorde dig skyldig till rattfylleri, tills att du kan hoppas på att återigen få vapenlicens. Eftersom de allmänna råden inte är bindande kommer det att göras en bedömning i det enskilda fallet. Det innebär att du å ena sidan skulle kunna få godkänt vapenlicens tidigare men å andra sidan att det kan krävas längre tid än tre år. Sådant som skulle kunna göra att det krävs mer än tre år är t.ex. om du skulle göra dig skyldig till något annat brott, eller på annat sätt anses vara olämplig. Du kan dock ha gränsen om tre år som en måttstock för vad du åtminstone bör räkna med.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare