FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt23/04/2018

Hur länge får egendom vara beslagtagen? Har den misstänkte insynsrätt i utredningen?

Hej!

Jag har ett ärende hos Åklagarmyndigheten och har haft dator, telefon och extern hårddisk i beslag i över 6 månader. Jag har inte hört någonting från någon sedan dagen det hände då jag var på ett kort förhör på polisstationen. Mina dataprylar innehåller bland annat oersättliga ljud-filer som jag behöver ha tillbaka. Dom finns ingen annan stans. Hur länge får dom egentligen ha mina grejer i beslag? Vad har jag för rätt gentemot Åklagarmyndigheten att få kännedom om mitt "misstanke-ärendes" gång och finns det någon tidsfaktor med i processen, när ens dator beslagtagits för granskning? Jag tycker att denna extrema tidsfördröjning och totala avsaknad av respons är riktigt dålig. Jag känner mig illa behandlad och tänker, om möjligt, lämna in alla möjliga klagomål och stämningar till Polisen och Åklagaren när det här är över.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om förundersökning och tvångsmedel såsom beslag återfinns i rättegångsbalken. I mitt svar kommer jag att redogöra för reglerna om beslag samt den misstänktes insynsrätt i förundersökningen.

Beslag

Egendom kan tas i beslag av tre olika skäl enligt 27 kap. 1 § rättegångsbalken:

1. Om den skäligen kan antas ha betydelse för utredning om brott

2. Om den skäligen kan antas vara avhänt någon genom brott

3. Om den skäligen kan antas vara förverkad på grund av brott

Det bakomliggande syftet bakom ett beslut om att beslagta egendom måste stå i proportion i förhållande till de motstående intressen som finns och det intrång som beslaget innebär. (27 kap. 1 § 3 st rättegångsbalken)

Ett beslut om beslag kan tas av åklagaren eller av förundersökningsledaren. (27 kap. 4 rättegångsbalken) Det finns ingen lagstadgat tidsgräns på hur länge egendom kan vara beslagtagen. Utgångspunkten är att egendom ska hållas i beslag så länge det är relevant för utredningen. Så fort det inte längre finns skäl för beslag, ska beslaget omedelbart hävas. (27 kap. 7 § rättegångsbalken)

Om åklagaren eller förundersökningsledaren har tagit ett beslut om beslag kan den beslutet gäller begära att tingsrätten ska pröva frågan. När en sådan begäran har kommit in ska tingsrätten så snart som möjligt, om det inte finns något synnerligt hinder emot det, senast inom 5 dagar hålla en förhandling avseende beslaget. (27 kap. 6 § rättegångsbalken) Om åtal inte redan har väckts, ska rätten utsätta den tid inom vilken åtal ska väckas om rätten fastställer beslaget. Tiden får inte sättas längre än nödvändigt. (27 kap. 7 § rättegångsbalken) En sådan av rätten fastställd tid kan utgöra en indikation på hur länge datorn kan vara beslagtagen.

Tingsrättens beslut kan överklagas till hovrätten. Prövningstillstånd krävs inte och en skriftlig begäran om överklagande måste lämnas in till tingsrätten inom tre veckor från det att beslutet meddelades. (52 kap. 1 § rättegångsbalken)

Misstänktes insynsrätt

Sådant material som har tagits fram från en beslagtagen dator utgör som utgångspunkt förundersökningsmaterial. Den som är misstänkt har inte från början en oinskränkt rätt att ta del av förundersökningsmaterialet. Den som är skäligen misstänkt för ett brott ska underrättas om detta när han/hon hörs. (23 kap 18 § rättegångsbalken) Undersökningsledaren är vid samma tillfälle bland annat skyldig att informera den misstänkte om dennes rätt till att inte behöva yttra sig om misstanken. (12 § förundersökningskungörelse) Den misstänkte och dennes försvarare har rätt att fortlöpande, i den mån det kan ske utan men för utredningen, ta del av det som förekommit vid förundersökningen. Denna rätt omfattar inte en rätt till att ta del av kopior av handlingar. Det är vanligt att den misstänkte och försvararen får exemplar av det preliminära förundersökningsprotokollet.

Den misstänkte och försvararen har rätt att del av det som förekommit vid förundersökningen när undersökningsledaren har utfört den utredning som han eller hon anser är nödvändig. (23 kap. 18 a § RB) Rätten till insyn vid detta skede omfattar hela utredningsmaterialet. Den misstänkte har även möjlighet att gå igenom materialet och eventuellt begära ytterligare utredning.

Justitieombudsmannen

Om man anser att man blivit behandlad felaktigt av en myndighet såsom polisen, kan detta anmälas till Justitieombudsmannen (JO).

Sammanfattningsvis

Det finns ingen föreskriven tid i lagen över hur länge egendom kan vara beslagtagen. Emellertid har den som beslaget drabbar en rätt att få beslaget prövat av tingsrätten, om så inte redan skett. Om rätten fastställer beslaget ska den meddela den tid inom vilken åtal ska väckas. Detta kan utgöra en viss indikation på hur länge beslaget kan komma att bestå. Vidare har man som skäligen misstänkt en viss insynsrätt i förundersökningsmaterialet. När undersökningsledaren har utfört den utredning som han/hon anser är nödvändig, har den misstänkte en omfattande insynsrätt i hela utredningsmaterialet.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare