Hur länge får en provanställning pågå?

Hur länge får en provanställning pågå? Jag fick besked om att få en provanställning i 6 månader, när dessa månader löpt ut, ville min arbetsgivare förlänga provanställningen året ut! Min arbetsplats har inget kollektivavtal..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En provanställning får max pågå i sex månader (6 § LAS). Om arbetsgivaren inte vill att tjänsten ska fortsätta efter provanställningen löpt ut måste arbetsgivaren meddela detta till arbetstagaren senast vid prövotidens utgång. Om detta inte görs övergår provanställningen automatiskt till en tillsvidareanställning (6 § andra stycket LAS).

Man kan alltså inte förlänga provanställningen och göra den längre än sex månader. I fall du varit väldigt mycket frånvarande, exempelvis långvarigt sjuk, under din provanställning kan man förlänga den, men det hör till ovanligheterna.

Din provanställning kan som huvudregel alltså inte förlängas och bli längre än sex månader. Anställningen kommer automatiskt att övergå till en tillsvidareanställning om anställningen fortlöper.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare