Hur länge får jag hyra ut min bostadsrätt pga dåligt säljläge?

Hur länge får jag hyra ut min bostadsrätt pga av dåligt säljläge?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt är det din bostadsrättsförening som en ansökan om uthyrning ska lämnas till. Det är sedan styrelsen som lämnar tillstånd ifall du har skäl för uthyrning. Skäl för uthyrning kan se olika ut i olika föreningar men de typiska är:
-Provsambo

- Bereda närstående bostad

- Arbete på annan ort

- Studier på annan ort

- Tillfällig vistelse på annan ort

Det är ingen uttömmande lista. Mitt råd till dig är att kontakta styrelsen i er förening och se efter vilka regler ni har i er bostadsrättsförening. Det finns nämligen inga fasta regler som gäller för alla.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare